יום חמישי, 20 באפריל 2017

תכנית תמ"א 38



מהי משמעות התכנית?
תמ"א 38, או בשמה המלא - תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה - היא תכנית שמטרתה טיוב המיגון הארצי בפני רעידות אדמה. התכנית אושרה בשנת 2005 ומאז פועלת במאות אם לא אלפי מוקדים ברחבי הארץ. מקור התכנית הוא בעובדה שרבים מהמבנים שנבנו בארץ לפני שנת 1980 אינם עומדים בתקן הישראלי לבטיחות בפני רעידות אדמה. לכן, בעת אסון אותם בניינים עלולים להתמוטט ולהותיר נפגעים רבים. היות ושיפוץ שכזה דורש מימון נרחב, מציעה המדינה "עיסקה" משתלמת במיוחד הנקראת תמ"א 38.

השיפוץ באמעות התמ"א- כולם מרוויחים
תכנית תמ"א 38 מעניקה תמריץ כלכלי, ההופך את מיגון הבניינים הקיימים לכדאי ומשתלם. איך זה עובד? במסגרת התכנית מציעה המדינה זכויות בנייה מוגדלות לבניינים קיימים וכן קיצור הליכים לקבל היתר בנייה. הדבר מושך יזמים וקבלנים רבים לבצע מיגון ושיפוץ של הבניין, כאשר הרווח שלהם נגזר מתוספת הבנייה (לרוב על גג הבניין) אותה הם זכאים למכור. כך מרוויח הקבלן את מחירן של לפחות שתי שתי דירות והדיירים מרוויחים בניין מחודש, ולעיתים תוספת של חדר לביתם הקיים. בשל כך נוכל לראות בתים רבים שהכרנו, אך בגרסתם המשופת והגבוהה יותר. התמ"א נפוצה בעיקר במקומות אשר משתלם לבצע אותה בשל מחירי הדיור- דוגמאת מטרופולין דן.

מי הם הזכאים לתמ"א 38?
להקלות ולזכויות המוקנים בתהליך זכאים בניינים שנבנו לפי היתר שנתקבל לפני שנת 1980, ושאינם בנויים על פי תקן ישראלי 413. אותו תקן הוא התקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה. באם אתם לא בטוחים בזכאותכם לתכנית תמ"א 38, מומלץ למצוא את תכניות הבניין ולהיוועץ בבעל מקצוע. אם הבניין עומד בקריטריונים, ייתכן ומהר מאוד תזכו לשפץ את הבניין ולשפר את איכות החיים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה